Ján Fečík


osobná stránka · blog

Dátum: nedeľa, 19. mája 2024
Čas: 00:14:06, 1716070446, @968
Meniny má: Gertrúda, Gerda
IP adresa: 3.147.42.34

Overenie vozidla pomocou EČV / VIN čísla

Nižšie v článku nájdete kopec rôznych odkazov na overovanie vozidiel zadarmo na základe VIN čísla, poprípade EČV, čo je evidenčné číslo vozidla (v dobe kamennej sa tomu nadávalo ŠPZ, alebo v dobe ľadovej pre zmenu ešpézetka). Dopredu upozorňujem, že nie som žiadny autičkár, ani žiadny motoristický nadšenec, právnik či iná osoba, ktorá sa týmto zaoberá trebárs profesionálne. Takže celý článok treba brať určite s rezervou a za možné nezrovnalosti v obsahu neručím, je to len môj laický pohľad na celú problematiku. Taktiež nenakupujem a ani nepredávam žiadne auta, táto téma ma nikdy nejako extra nezaujímala, neoslovila a ani nebavila. Pre mňa je auto len premiestňovadlo z bodu A do bodu B a či má to či ono mi je v podstate fuk, ak funguje bez nejakých problémov a má základne veci ako klimatizácia, okna v elektrike a pod. Nepovažujem ho ani za obývačku ako poniektorí ľudia a taktiež neriešim ani nejaké super športové či luxusné autá, čo stoja ako dva - tri byty v nejakom väčšom meste, ktoré si navyše bežný človek nemôže aj tak ani dovoliť. Skôr by ma bavila iná stránka veci a to ako sa dopracovať k nejakým dátam o danom vozítku, ako to samotné vozidlo. Počítač na ktorom píšem tento článok ma isto väčšiu hodnotu ako väčšina aut čo majú ľudia zaparkované pred domom, čiže aj to je menší dôkaz o tom, že to nie je pre mňa nejaká priorita a ani sen mať neviem akú hrču (vrak, črep, či hrča hovorím autám všeobecne, bez ohľadu na značku, typ a cenu) zaparkovanú pred domom. Nikdy som sa do toho nerozumel a ani som sa o auta nejako moc nezaujímal. Každého bavia iné veci a radšej ten čas strávim za kompom, ako s nejakým črepom na čerpacej stanici, kde to skupina podobných ľudí dookola pulíruje, alebo sa predbiehajú kto má lepší vrak, či riešia iné podobné kraviny ohľadom tejto témy. Taktiež sa nebudem ospravedlňovať za to, že som vodičský preukaz skrz toho spravil až na druhý krát. Aj keď som mal jazdy na výbornú, test na plný počet, no technickú časť či ako sa tomu v tej dobe nadávalo som úplne ignoroval. Mňa to nezaujímalo ani vtedy a nezaujíma ma to ani teraz. Netrápi ma ako funguje motor, alebo ako funguje prevodovka, chladiaca a elektrická sústava, či na čo slúži Lambda sonda, je mi to proste fuk.

Bezplatné overovanie účtu pomocou SMS  ·  Drevená sova z jedle po mesiaci

Nebudem tvrdiť, že nejaký základ neovládam, keďže sedliackym rozumom a základmi fyziky sa dá dovtípiť ako väčšina vecí v aute funguje, ale proste ma to nezaujíma. Možno to bolo dobré vedieť a ovládať v 80. či 90. rokoch, keď mal sem tam niekto pred domom škodovku, moskviča či iný črep a na opravu stačil jeden kľúč a použité silonky, ale dnes? To je starosť automobilky, či servisu a nie moja, tomu by sa mal rozumieť len ten kto má v pláne auta opravovať, čiže vykonávať servisné úkony a je to jeho život či koníček. Čo ja dnes spravím niekde na ceste s trebárs štvorročným autom ak sa v ňom niečo pokazí? Raz v živote som menil koleso skrz defektu pred asi 12 rokmi a aj to bol celkom slušný úspech pre mňa. Sám som v osemnástich policajtovi a skúšajúcemu vravel pri druhom pokuse technickej časti, ktorú som opakoval, že táto technická časť mala byť už dávno pri skúškach na vodičský preukaz zrušená a nahradená trebárs prvou pomocou, ktorú navyše aj v dnešnej dobe určite 99% ľudí neovláda. Pričom prvá pomoc je oveľa podstatnejšia ako to či viem ako funguje spaľovací motor (podľa mňa to nie je potrebná informácia v kontexte s vodičským oprávnením). Dnes to je ale mám taký pocit už našťastie zabudnutá téma a nahradená práve tou prvou pomocou ak sa nemýlim. Nebudem samozrejme tvrdiť ani to, že vyvážať si zadok v nejakej prémiovke je zlé, či povýšenecké, ale že by som sa nad tým nejako vzrušoval, tak to určite nie. Popravde mať dajme tomu 100 tisíc, ktoré by som mohol bezhlavo utratiť buď na nejakú technologickú vec, alebo to celé utratiť za nejaké eňoňuno vozítko, tak si kúpim nejaký skôr pár rokov starý črep z bazáru a zvyšok vyhodím za super technologické veci a to nie len z toho dôvodu, že kúpa auta je navyše aj najhoršia investícia, ale skôr preto, že v aute človek nežije a auto má slúžiť mne a nie ja jemu.Overenie vozidla pomocou EČV / VIN číslaDôvod, prečo píšem tento článok je skôr ten, že som v minulosti premýšľal nad tým spraviť nejakú veľkú databázu zo slovenských, českých, nemeckých, rakúskych a maďarských autobazárov s vyhľadávaním, čo by nebol žiadny problém (no nakoniec asi na to kašlem, ale nechcem len tak bezhlavo všetky informácie ohľadom toho zmazať). Bavil som sa o tom s pár kamarátmi, ktorý by si vedeli predstaviť mať k dispozícií nejaký vyhľadávač, ktorý by obsahoval aj dovoz a isto by za to ľudia aj zaplatili ak by bol dobre spravený. Takže by sa pravidelne všetky takéto väčšie inzertné stránky sledovali, ako tam auta pribúdajú, taktiež ako miznú a tieto dáta neskôr po roku či dvoch by som začal spracovávať. Možno sa niekedy na to dám ak sa budem brutálne nudiť, ale bolo by to asi časovo dosť náročné len tak po večeroch sa v tom hrabať a neviem či sa to až tak moc oplatí ak by takáto služba bola zadarmo, čo by musela byť ak by som s tým chcel konkurovať rôznym plateným službám. Síce by to slúžilo na kontrolu histórie auta podľa VIN čísla, ale museli by tam byť aj dáta z platených databáz aby to asi malo nejaký praktický zmysel pre kupujúceho a mohlo to konkurovať iným službám čo sú za nejaký poplatok a neviem či by som to dal, keďže byrokracia ma moc nezaujíma a s tým aj spojené kadejaké zmluvy s xy spoločnosťami. Spíšem sem teda aspoň pár rôznych služieb, ktoré sú zadarmo a dá sa v nich aspoň čo to zistiť o danom črepe, ktorý si chcete zadovážiť. Asi by som si auto poriadne overil najprv takto a následne možno vyhodil peniaze v nejakých rôznych službách ak by som chcel mať možno väčšiu istotu a bol by som už rozhodnutý pre kúpu favorita z vybraných áut čo ma oslovili, aj keď to nezaručí asi nikto, že sa človek dozvie niečo podstatné a dôležité na čo sa dá spoľahnúť. V tomto odvetví si spravilo pár firiem celkom pekný biznis ako som zistil a pritom to je taká úplná hlúposť. Tieto dáta mali byť dávno verejne dostupné a zadarmo, ale keďže nie len na Slovensku ale aj za hranicami zjavne ešte žijeme všetci ako v jaskyniach, tak to asi tak skoro verejne dostupné nikdy nebude. Čiže nižšie budem spomínať taký menší zoznam webových stránok z ktorých predpokladám čerpajú aj kadejaké platené služby, ktoré generujú rôzne reporty o jazdených vozidlách. Takto môže človek aspoň čo to ušetriť ak potrebuje zistiť základne veci o vozidle a tiež si ušetrí nejakú tu korunu drahými reportmi, ktoré sú na internete a niektoré z nich sú ešte navyše úplne na ho*no. Ja si aspoň takouto formou zálohujem snáď nejaké dôležité webové stránky pre kontrolu vozidiel a možno to pomôže aj niekomu inému, kto nechce míňať zbytočne financie na kadejaké overovacie služby, lebo si kúpu možno rozmyslí už z tých na ktoré v tomto článku budem nižšie odkazovať. Pár tých platených overovacích služieb som v minulosti použil na nejaké náhodne vozidla čo som našiel v rôznych inzerátoch, aby som videl, že s akými dátami tieto platené reporty pracujú a čo vôbec obsahujú.

V dnešnej dobe je kúpiť ojazdené auto ako kúpiť mačku vo vreci, lebo pôvodný majiteľ chce auto výhodne predať a kupujúci zase výhodne kúpiť. Údaje o vozidle však bývajú dosť často skreslené a ak nie sme odborníkmi v oblasti automobilov, tak chyby začneme objavovať až postupne časom. Niekedy nie je prostredníctvom internetu možné nájsť úplne všetky potrebné informácie o danom vozidle, ktoré by chcel človek snáď aj kúpiť. Preto dosť odporúčam, aby ste teda pri kúpe jazdeného auta vyhľadali určite autoservis, či nejaké autorizované firmy čo pomôžu ak nie ste v tomto moc zbehlí. Za tieto služby si určite zaplatíte, ale budete mať väčšiu istotu, že vozidlo, ktoré chcete kúpiť je v dobrom technickom stave. Pokiaľ máte možnosť, skúste požiadať o pomoc kamaráta či niekoho, kto sa vyzná v autách, poprípade nejakého mechanika, ktorý sa v tomto motoristickom svete pohybuje a vyzná sa určite lepšie, že čo je vhodné na kupovanom vozidle hľadať a všímať si. Ak nikoho takého nepoznáte, tak sa budete musieť pravdepodobne spoľahnúť na svoje schopnosti a nezaškodí si o tom trochu niečo naštudovať, či už rôzne články ako tento, alebo nejaké videá. Dobrým radcom pri kúpe jazdeného auta môže byť aj osoba, ktorá už absolvovala viacero podobných obhliadok pred kúpou auta, lebo pri kúpe jazdeného auta treba byť obozretný voči všetkému, aby človek nekúpil mačku vo vreci a to platí aj v prípade predávajúceho, netreba veriť všetkému ružovému čo kupujúcemu povie. Obhliadku je dobré určite absolvovať za denného svetla, kedy uvidíte prípadné nezrovnalosti vo farbe laku, či možné prehnuté plechy a aj celkový stav vozidla, lebo šero môže pohľad na dané vozidlo dosť veľmi skresliť.

S kúpou ojazdeného auta sa zvyčajne spája niekoľko rizík, či už je to jeho zlý technický stav, alebo predávajúci zatají opravu, či opravy niektorých nabúraných častí, ale aj jedno z najväčších možných rizík a to kúpa vozidla so stočenými kilometrami. Na stáčanie kilometrov sa využívajú kadejaké rafinované triky a na to si treba dávať taktiež pozor. Napriek tomu, že zákon túto činnosť zakazuje, tak takých vozidiel stále pribúda. Históriu najazdených kilometrov si môžete overiť aj v registri prevádzkových záznamov vozidla (RPZV). Povinnými prispievateľmi informácii o vozidlách do tohto systému sú štátne aj súkromné subjekty (napr. TK, EK, KO, dopravný inšpektorát, predajcovia vozidiel, leasingové spoločnosti, autoservisy...). Ďalšou celkom veľkou hrozbou je jednoznačne kúpa kradnutého vozidla a v takom prípade má nový majiteľ o zábavu postarané. To isté sa týka aj kúpy vozidla, kde je jeho aktuálny vlastník v exekúcií, alebo ak je na aute uvalená nejaká ťarcha, resp. záložné právo. Pri overení vozidla cez internet sa môžete dozvedieť rôzne informácie o vozidle cez nejaký dobrý VIN dekóder, taktiež sa dá dohľadať či nebolo vozidlo nabúrané, kradnuté, či nemá náhodou vozidlo lízingovú zmluvu na Slovensku alebo v Česku, či sa na vozidle nenachádza náhodou ťarcha, alebo či nie je náhodou vlastník vozidla v exekučnom konaní, taktiež koľko má vozidlo najazdených kilometrov, alebo akú ma internetovú históriu, poprípade sa dajú dohľadať aj kontakty na predchádzajúcich majiteľov vozidla, ale to väčšinou za rôzne poplatky kadejakým súkromným firmám čo v tomto overovaní podnikajú.

Začal by som samotným VIN číslom a čo to vôbec VIN číslo je, poprípade ako ho overiť. VIN číslo je medzinárodne jednoznačný identifikátor motorových vozidiel. Je vyrazený na štítku a trvale pripevnený ku karosérií, alebo je priamo vyrazený na karosérii vozidla. Tiež sa môže nachádzať aj na skle, bezpečnostných pásoch, pri rezerve a pod. Malo by byť na viacerých miestach vo vozidle a samozrejme všade rovnaké. Hľadajte predovšetkým to, ktoré je vyrazené priamo do karosérie, ale samozrejme ho treba skontrolovať aj inde. Z dôvodu falšovania VIN sa preto VIN číslo uvádza na viacerých miestach vo vozidle (nachádzať sa môže až na 16 miestach), to ale záleží najmä od typu vozidla, roku výroby či samotnej značky. Vďaka VIN číslu, ktoré umiestňuje výrobca automobilu už pri jeho výrobe, môžete o vozidle zistiť veľa informácii a je to celkom spoľahlivá identifikácia parametrov vozidla. Kombinácia znakov vo VIN čísle prezrádza, v ktorej krajine bolo vozidlo trebárs vyrobené, alebo aké sú jeho motorové vlastnosti. VIN číslo teda obsahuje kód výrobcu vozidla, model, kontrolnú číslicu, poradové číslo, modelový rok, či výrobnú fabriku kde sa auto narodilo. Vzniklo v 80. - 90. rokoch a obsahuje 17 znakov, pričom je zložené z písmen a číslic. Pri opisovaní si treba dávať veľký pozor na znaky, nepoužívajú sa v ňom napr. písmena ako I, O, Q a pod. kvôli zameniteľnosti s číslicami 1 či 0. Preto sa tieto písmena vo VIN kóde nenachádzajú, aby nedošlo k ich zámene. Existuje plno voľne dostupných VIN dekóderov, ale nebudú tak presne ako nejaké platené dekódery. Ja som narazil na tento, no či je postačujúci neviem, možno sú aj nejaké lepšie varianty ktoré sú zadarmo vpic.nhtsa.dot.gov, ale majú k dispozícií aj API. Môžete použiť aj túto asi promo stránku plateného reportu overenia vozidla vindecoderz.com. Našiel som nejaký VIN dekóder aj na internetovom obchode autokelly.sk, ktorý predpokladám bude slúžiť na lepšiu identifikáciu, filtrovanie náhradných dielov a príslušenstva k autu, čiže keď tak odporúčam skúsiť aj ten ako službu, ktorá je podľa všetkého pre zákazníka zadarmo a predpokladal by som, že bude možno aj celkom presná. Moc som nejaký dobrý VIN dekóder ani nehľadal. Zjavne nejaký kvalitný a hlavne zadarmo asi moc dostupný nebude, čo mi aj divne, že prečo každý výrobca vozidiel neposkytuje tuto informáciu priamo na svojich stránkach a hneď by vedel človek zistiť do čoho ide, ak kupuje jazdené vozidlo, ale na druhú stranu aj chápem, že výrobcom môže byť toto jedno, lebo chcú predať nové auto. Pre zaujímavosť, tak autá vyrobené na Slovensku majú vyhradený kód U5, U6 a U7 na začiatku VIN čísla. Okrem označenia v aute je VIN číslo súčasťou všetkých dokladov daného vozidla. Ak nemáte k dispozícii VIN číslo trebárs z inzerátu niekde na internete a vozidlo je evidované na Slovensku, tak sa dá použiť jeden nástroj pre overenie platnosti technickej kontroly a po zadaní evidenčného čísla vozidla (EČV) sa dá takto dopracovať k VIN číslu daného vozidla, čo je dobrá pomôcka ak inzerát obsahuje na fotkách EČV, ale v jeho popise sa nikde nenachádza spomenuté VIN číslo.

Auto je vo svojej podstate najhoršia investícia, lebo behom prvého kilometra, čiže ihneď po opustení priestorov predajcu stratí asi 10 percent zo svojej hodnoty. Pričom počas prvého roku klesne hodnota auta v priemere až o 20 percent a do piatich rokov klesne hodnota auta až na úroveň 40 - 50 percent z pôvodnej hodnoty auta, pričom hovoríme len o nákladoch z vlastnenia auta. Keby sme do toho prirátali ešte aj náklady za palivo, parkovanie a iné výdavky, ktoré pri bežnej prevádzke vozidla vznikajú, tak strata by sa ešte viac zvýšila. Preto je dobré vedieť čo kúpiť, kedy to kúpiť a kedy následne aj predať, aby bola strata čo najmenšia. Pri dostatočne dlhom a dôslednom hľadaní sa dajú nájsť aj dobré kúsky, ktoré sú zabehnuté, vyšperkované a spoľahlivé. Nie je ich ale na trhu tak veľa a väčšinou človek natrafí na autá, ktoré nemajú tak ružovú históriu ako ich prezentuje daný predajca. Najhoršou možnosťou je kúpa kradnutého vozidla a toto je dobré si skontrolovať kde sa dá pred samotnou kúpou. Nestojí to za opletačky s políciou, výsluchmi a behaním po súdoch len preto, že sa podcenilo možné riziko vznikajúce pri kúpe vozidla. V najhoršom prípade sa o tomto fakte dozviete až vtedy, keď budete chcieť auto prepísať a v tom lepšom prípade si môžete stav vozidla skontrolovať priamo na stránke ministerstva vnútra Slovenskej Republiky. Hoci sú ceny kradnutých vozidiel veľmi lákavé, no v konečnom dôsledku môžete prísť o peniaze a dokonca aj auto. Preto je naozaj rozumné overiť si, či vozidlo nebolo nahlásené ako odcudzené a stránka ministerstva vnútra disponuje databázou odcudzených vozidiel, kde si môžete dané vozidlo jednoducho overiť. Stačí vám na to iba EČV alebo VIN číslo, no kvôli ochrane osobných údajov samozrejme táto stránka ministerstva nepotvrdí meno majiteľa, ale dokáže zobraziť informáciu o tom, či bolo auto hlásené ako odcudzené. Ak auto dovážate, teda kupujete zo zahraničia, tak na tejto stránke nájdete aj odkazy na podobné stránky úradov z iných krajín. Kúpiť dobré a kvalitné jazdené auto je doslova ako vyhrať lotériu, no cesta k vysnívanej jazdenke však skrýva mnohé nástrahy, ktoré pri hľadaní môžu vzniknúť. Kúpa jazdeného auta má jednu obrovskú výhodu oproti novým a to v tom, že sa dá získať za podstatne nižšiu cenu ako nové auto a pritom bude stále v slušnom stave. Samozrejme v prípade kúpy pätnásťročného auta za pár stoviek a jazdiť na ňom pokým sa nerozpadne nie je žiadna investícia.

Podvodní predajcovia jazdených áut sa snažia vylepšovať vozidlá nielen stáčaním kilometrov, ale aj utajovaním rôznych poškodení vozidla. Pre takéhoto predajcu je oveľa výnosnejšie ak predá mladšie a nehavarované vozidlo. Preto dochádza aj k falšovaniu jeho roku výroby, či k stáčaniu najazdených kilometrov, alebo zatajovaniu rôznych opráv po havárii a preto sú podvodné manipulácie s ojazdenými vozidlami stále témou dňa v tomto odvetví. Preto je pred kúpou jazdeného vozidla veľmi dôležité automobil riadne skontrolovať nie len po technickej stránke, ale aj po tej papierovej a právnej. Pri kúpe jazdeného auta sa môže kupujúci stretnúť s viacerými komplikáciami, lebo každé vozidlo môže skrývať rôzne problémy, ktoré si na prvý pohľad nemusíte vôbec všimnúť. Môže sa úplne normálne stať aj to, že si tieto problémy nevšimne ani nejaký odborník, či mechanik, keďže nie každý pozná všetky značky a rôzne modely vozidiel. Na základe toho je dôležité vykonať kompletnú kontrolu, ktorá ukáže aktuálny stav vozidla a či sedí s tým čo tvrdí predajca, resp. papiere k danému vozidlu. Odhalenie vozidla so zlou technickou alebo vlastníckou históriou je niekedy dosť veľký problém a pred dôkladným overovaním vozidla, ktoré chcete kúpiť je dobré si v prvom rade overiť či nie je náhodou vedená exekúcia voči majiteľovi vozidla. Exekúcia nie je nikdy vedená na vozidlo, ale na majiteľa vozidla a pokiaľ je voči majiteľovi vedená exekúcia, tak dopravný inšpektorát nikdy neprepíše vozidlo na nového vlastníka. Aj keď má exekútor povinnosť zadať exekúciu do centrálneho registra exekúcií, policajného a bankového registra do 7 dni, taktiež ak ju ukončuje, tak do 14 dni by ju mal z týchto databáz vymazať, tak to ale neznamená že to tak aj skutočne funguje. Pokiaľ je teda exekúcia ukončená, no na dopravnom inšpektoráte povedia, že tam je exekúcia na majiteľa vozidla, tak treba volať exekútorovi aby exekúciu zmazal ak máte vedomosť, že už zanikla. Vraj sa to dá vybaviť na počkanie cez telefón, ale toto si treba overiť, nemám s tým žiadnu skúsenosť. Dopravný inšpektorát proste odmietne prepísať vlastníka vozidla kvôli tomu, že má vlastník vozidla na krku exekúciu a pokiaľ nebudú exekútori postihovaný za to aby spĺňali svoje termíny zo zákona a na čas, tak sa toto môže proste stať a treba s tým počítať. Dokonca môže byť v databáze aj osoba, ktorá už trebárs dávno nežije ako som sa dočítal, ale tuto problematiku som taktiež vôbec neštudoval a ani ma nejako extra nezaujímala, takže si o tom treba nájsť viac informácií. Každopádne je dobré si pred kúpou overiť aj túto vec, aby ste nedošli zbytočne o svoje peniaze. Exekúciu je možne overiť len ak poznáte meno, priezvisko, dátum narodenia, resp. asi rodné číslo a mesto majiteľa daného vozidla. Tieto informácie sa nachádzajú na veľkom technickom preukaze. Na malom technickom preukaze chýba dátum narodenia, takže si treba pýtať veľký technický preukaz aspoň kvôli týmto informáciám a možnému overeniu existencie exekúcie vlastníka vozidla. Ak kupujete auto z bazáru, tak sa určite nespoliehajte na to, že vlastníkom auta je autobazár, lebo sa môže jednať aj o komisionálny predaj. Takže treba overovať len údaje čo sú na veľkom technickom preukaze, keďže tam môže byť pôvodný majiteľ a takto budete overovať zbytočne daný bazár, ktorý s tým nemusí mať nič spoločné ak sa jedna o komisionálny predaj. Čiže sa nenechajte určite oklamať, lebo dôjdete, kúpite, podpíšete kúpno-predajnú zmluvu, dostanete auto, malý technicky preukaz, kartičky od STK / EK, kľúče a odídete s tým, že ho na Vás dotyčný odhlási. No žiaľ neodhlási ak je voči danému predávajúcemu vedená nejaká exekúcia. Na dopravnom inšpektoráte mu povedia, že to odhlásiť nevedia a ani nemôžu, lebo má na krku exekúciu a ide aj o práva veriteľa aby bol chránený, preto nemôže k prepisu logicky dôjsť. Takto máte zbytočne problém na krku, keďže ste zaplatili za vozidlo, ktoré nie je oficiálne ani Vaše a zjavne nikdy nebude. Exekútor môže navyše vozidlo skonfiškovať, vydať po ňom pátranie a toto môžete ďalej už riešiť len cez právnika, sudy a vymáhať od predávajúceho svoje peniaze späť. Pravdepodobný scenár bude ale taký, že daný človek žiadne peniaze proste nemá, možno už ani tie za auto od Vás a takto dôjdete úplne zbytočne o svoje možno ťažko zarobené peniaze. Je to vraj druhy top podvod po stočených kilometroch, čo pri jazdených autách býva. Takže si treba vždy poriadne preveriť daného predávajúceho, aby ste nemali zbytočné problémy a opletačky kvôli krásne trblietavej a ružovej cene za nejaký črep čo chcete kúpiť.

Existuje aj záložné právo, alebo ťarcha na vozidlo a o tejto možnosti založiť vozidlo napr. pri úvere nevie úplne každý. Áno založiť sa dá aj vozidlo, je to vlastne poistka pre veriteľa a ak sa prestane splácať, obmedzí sa jeho vlastnícke právo voči vozidlu. Táto možnosť tu je, no nie je jednoduché sa k informáciám o založení dopátrať. Robia to hlavne leasingové, rôzne úverové spoločnosti, nebankovky či banky, ktoré poskytli úver na kúpu nového či jazdeného vozidla. Keďže dnes nie sú tieto spoločnosti zapísané ako vlastník vozidla v technickom preukaze, tak potrebujú mať nejakú zábezpeku toho, že oni vlastne to vozidlo vlastnia do doby splatenia daného úveru, ktorý poskytli na kúpu vozidla. Čiže ak kupujete vozidlo na úver, tak sa prepíše vozidlo na Vás a vytvoria sa k tomu dokumenty ako zmluva a pod. predpokladám (treba si overiť), zadá sa záložne pravo či ťarcha na toto vozidlo do registru záložných práv u notára, kde sa zadajú všetky potrebné informácie čo sú zo zákona povinné. Keď kúpite vozidlo, ktoré má záložne pravo, tak na dopravnom inšpektoráte to prepíšu na nového majiteľa a pokiaľ si to neoveríte, tak môže vzniknúť problém. Vraj to dopravný inšpektorát neoveruje či je na vozidle nejaká ťarcha, či nie, ale toto nemám overené a nemám s tým ani žiadnu skúsenosť, no je dobré si aj toto pre istotu overiť. Ak kúpite takéto auto s ťarchou, resp. záložným právom v prospech nejakej spoločnosti, či fyzickej osoby, ktorá poskytla peniaze na úver vozidla, tak ak dotyčný prestane splácať a ak daná spoločnosť nebude mať ako ináč získať peniaze od danej osoby, tak siahne na vozidlo a môže ho skonfiškovať, alebo budete musieť daný úver spojený s tým záložným právom splatiť. Takto môžete taktiež zbytočne dôjsť o peniaze ak nastane táto situácia a nebude nič iné zostávať len zaplatiť podlžnosti predávajúceho. Môže nastať aj taká situácia, že úver je už dávno splatený, no stále existuje záložne právo nejakej spoločnosti a takéto auto možno bez problémov kúpite, no zajtra môže prísť zmena na dopravnom inšpektoráte, že sa budú kontrolovať aj ťarchy, resp. záložne právo na vozidlo a takto ho nebudete už vedieť ďalej predať. Čiže vlastnite vozidlo, ktoré má síce splatený úver, ale záložne pravo nie je zrušené a na dopravnom inšpektoráte Vám povedia, že ho nevedia prepísať na nového majiteľa ako tomu je aj pri exekúciách a nepredáte ho ďalej nikomu. Papiere na zrušenie záložného práva už ťažko vybavíte, keďže tie by mal mať vlastník pred Vami po splatení, ktorý to vozidlo bral na úver. Toto neviem ako presne funguje, takže overujte dôkladne každé vozidlo ktoré máte v pláne kúpiť a taktiež predávajúceho, lebo sa môžete pekne popáliť.

Pokiaľ ste sa dostali až sem a vozidlo je teda bez nejakých záväzkov, tak je vhodné si auto poriadne skontrolovať aj fyzicky. Najviac si treba dávať pozor na karosériu, dôležitá je kontrola nosných častí vozidla. Sú to deformačné zóny a pri havárii táto časť býva opravená zle a ďalšiu haváriu už nemusí auto ochrániť, takže od takého auta ruky preč aj keď má nízku cenu. Vzadu sa nachádzajú taktiež nosníky, ktoré je tiež vhodné skontrolovať. Ďalej je dôležitá výstuha nárazníka, tá absorbuje značnú časť nárazu. Tiež sú dôležité aj stĺpiky, tie absorbujú z boku všetku energiu pri náraze. Po dôkladnej kontrole karosérie treba skontrolovať aj motorový priestor a s tým spojená kontrola motorového oleja. Treba skontrolovať opačnú stranu viečka od oleja a ak by tam bol nejaký kondenz, či substrát podobný pudingu, tak treba poďakovať a od takého auta ruky preč. Tiež je dobré skontrolovať rovnakým spôsobom aj viečko chladiacej kvapaliny, pozrieť aj do nádoby s chladiacou kvapalinou a ak by tam boli nejaké olejové oká, tak to môže byť opäť problém. Treba pozrieť aká tam má byť predpísaná kvapalina a podľa toho by mala mať táto kvapalina aj farbu. Dobré je skontrolovať štítok na batérii, ako je stará a ak tam je nová, tak sa pýtať prečo. Treba pozrieť či niekde netečie kvapalina, olej, nafta / benzín, s tým rovno aj skontrolovať, kedy bol olej menený. Oplatí sa odkrytovať aj motor a pozrieť či tam nie sú nejaké úniky v okolí vstrekovačov, či vyzerá byť všetko celistvé. U motoru ktorý má remeňové rozvody treba pozrieť štítok a dátum, tiež tam môže byť uvedený aj počet km pri ktorých boli rozvody menené, čo je dobrý zdroj overenia kilometrov s realitou. Táto záležitosť patrí medzi najviac rizikové pri kúpe jazdeného vozidla, pretože predávajúci môže tvrdiť jedno, no realita môže byť iná. Ak si nie ste istý, tak treba odkrytovať aj rozvody či nie sú popraskané, alebo sú celistvé, poprípade či vyzerajú novo ak tvrdí majiteľ, že boli menené. Ak už máte otvorenú kapotu, tak je vhodné skontrolovať rovno aj štítok svetiel, či nebolo niektoré z nich menené a ak je na oboch iný dátum, tak zistiť prečo bolo jedno či obe svetla menené. Treba určite skontrolovať všetky spoje, skrutky, zvary, lepené spoje (pri stĺpikoch, ale aj inde), pozrieť pánty, či bolo niečo striekané, či tam nie sú iné odtiene, alebo či tam nie je nejaká prasklina stĺpika. Také auto nie je už bezpečne na jazdenie a ruky od neho preč. Všímajte si aj farbu skrutiek a ak vyzerá niektorá svetlejšia alebo je nová, tak sa vždy pýtajte, že prečo. Seriózny predajca odpovie na všetky otázky a nebude váhať ani pri nepríjemných otázkach. Dobre si je pozrieť aj stav pneumatík, ich dezén, či je rovnomerne zjazdený, alebo či nie je už príliš zjazdený. Netreba zabudnúť ani na rok výroby, ktorý sa na pneumatike nachádza, či sú všetky pneumatiky rovnaké, či je rovnaký typ a aj výrobca. Pokiaľ viem, tak musia byť na jednej náprave rovnaké pneumatiky. Treba skontrolovať prednú aj zadnú nápravu, či tam nie je korózia brzdového systému a či nie je nutná výmena. Rovno treba pozrieť aj obloženie bŕzd ak sa dá. Skontrolovať tlmiče a ak je na ňom nejaký olej, alebo je porušené tesnenie, tak si treba dávať pozor. Ak máte možnosť si dať auto na zdvihák, tak treba určite pozrieť auto aj zospodu. Ak auto len tak niekde stoji, tak nie je možné zistiť nejakú vôľu na podvozkových dieloch, alebo či tam je nejaká vôľa kolies v oboch smeroch a hlavne uvidíte vozidlo zospodu, či tam nie sú náhodou nejaké úniky oleja, poškodený podvozok či čokoľvek iné. Treba skontrolovať všetky lemy blatníkov, spodky a rohy dverí, či podbehy. Ako náhle nájdete niekde hrdzu, tak mohlo byť auto havarované ak má trebárs len 5 rokov, lebo na tak starom aute nemá hrdza čo robiť.

Po dôkladnom preverení exteriéru treba skontrolovať určite aj jeho interiér. Overiť si treba všetky tlačidlá, ktoré v aute sú k dispozícií. Každú jednu funkciu treba skontrolovať samostatne, či už to sú okná (všetky štyri samozrejme, aj strešné ak má), vyhrievané sedadlá, audio sústavu, navigáciu a pod. Dobré je si pozrieť aj opotrebovanie volantu, pedálov, riadiacej páky a celkovo interiéru. Opotrebovanie musí korešpondovať s počtom najazdených kilometrov, ale nespoliehajte sa na to, lebo všetky tieto komponenty sa dajú ľahko vymeniť a nič nezistíte. Dokonca sa dá zistiť či auto používal prevažne chlap, alebo žena podľa používania rôznych častí interiéru. Ďalej treba otvoriť kufor, falošné dno a popritom pozrieť či tam je aj rezerva. Ak tam je nejaká amatérska oprava, tak to bude napovedať, že sa s autom niečo dialo a mohlo byť pokojne havarované. Treba sa zamerať na všetky spoje na karosérií, či už zvarené alebo lepené, lebo hrdza veľa prezradí. Pri vozidle vybavenom filtrom pevných častíc stoji za zmienku aj kontrola výfuku a to tak, že pôjdete ku koncovke výfuku a dáte do nej prst. Jemne pošúchate a ak ho vytiahnete čierny, tak nie je niečo v poriadku. Pred skúšobnou jazdou je dobre si vozidlo naštartovať, otvoriť kapotu a vypočuť zvuk, či je chod motora rovnomerný, alebo je tam nejaký divný zvuk. Treba sa prejsť okolo celého auta a vypočuť ako sa prenáša zvuk kým stoji v pokoji. Počas skúšobnej jazdy si treba vyskúšať rozbeh, či je plynulý a tiež treba skontrolovať preraďovanie. Ak je prevodovka automatická, tak si treba nastaviť manuálne radenie ak sa dá, pretože ak je nejaký problém s prevodovkou, tak sa ako prvý prejaví väčšinou v manuálnom móde. Treba si auto skúsiť ako na rovnej ceste, tak aj na hrboľatej. Vypočuť si podvozok, či tam nie je nejaká vôľa, či je vozidlo stabilné, alebo ťahá do jednej strany a nie je tam náhodou zlá geometria. To môžu spôsobovať aj podhustené pneumatiky, takže si treba skontrolovať pred jazdou aj to. Určite si treba vyskúšať brzdový systém, jemne aj silno, či tam nie sú nejaké vibrácie vo volante pri brzdení, čo by mohlo značiť skrivené brzdové kotúče. Odporúča sa auto pripojiť aj na diagnostiku, no treba si ju pripojiť vždy po skúšobnej jazde, lebo predajca môže všetky chyby zmazať predtým ako dôjdete auto pozrieť. Vhodné je si premerať aj hrúbku laku ak máte merač, no ak nemáte, tak sa dá za pár korún kúpiť. Urýchli to kontrolu vozidla, ale netreba sa na to určite spoliehať. U metalických lakov je približná hrúbka 100μm. Daný diel môže byť aj z iného vozidla, čiže to je aj pomoc aj problém, takže sa netreba na to vždy spoliehať. Ak je hrúbka laku strašne vysoká, alebo má niečo gitované a pod., tak bude auto určite havarované a potom treba byť ostražitý. Ak nebolo auto opravované alebo havarované, bude na celom aute plus mínus rovnaký lak. Je dobre si zobrať na kontrolu technika, keďže diagnostiku doma asi väčšina ľudí nemá, takže je to isto plus, ale nie je to nič čo by zaručovalo, že to bude správny výber vozidla, keďže technik nemusí o danom aute, resp. type vedieť všetko. Ak má auto poškodenú karosériu, tak od takého auta určite ruky preč bez ohľadu na jeho cenu, nie je bezpečne. Polovica aut na predaj má problémy, či už právne, alebo technické a na to treba dávať pozor.

Takže pre rekapituláciu, vozidlo si vždy dôkladne pred zakúpením skontrolujte, ako po technickej, tak po právnej stránke. Dôležitý je aj prehľad histórie vozidla a servis vozidla. Treba si dávať pozor na skryte poškodenia a chyby, taktiež či nemá vozidlo stočené kilometre. Treba si dávať veľký pozor pri čerstvo dovezených vozidlách zo zahraničia, lebo na manipuláciu s tachometrom v konečnom dôsledku doplácajú práve kupujúci. Koľko vlastníkov vozidlo malo a preverenie častých chyb daného modelu o ktorý sa zaujímate. Ušetrite si dôkladnou kontrolou tisíce eur v prípade zlej kúpy. Aj malé množstvo chýbajúcich informácií o histórii vozidla môže viesť k tomu, že za dodatočné opravy zaplatíte kopu peňazí a v konečnom dôsledku neušetríte, ale skôr prerobíte. Čiže sa pred kúpou vozidla uistite, že o ňom viete skutočne všetko, ináč riskujete jazdu s nebezpečným vozidlom. Tiež sa uistite, že vozidlo nemalo žiadne väčšie nehody, ktoré by mohli spôsobiť nebezpečenstvo Vám či posádke v aute. Ojazdené vozidlá so skrytou históriou havárií stoja nových majiteľov pri dodatočných opravách pár tisíc €.

Existujú rôzne zdroje odkiaľ sa dajú získať najazdené kilometre na vozidle a medzi najzákladnejšie patrí určite servisná knižka. Veľa krát nastáva situácia, že kúpite auto a nie je k nemu servisná knižka, alebo je podozrivo prázdna. Vždy treba pozrieť servisnú knižku a musí byť vyplnená, nájdete tam aj odkiaľ to auto je, zistíte takto aj krajinu pôvodu. Mali by sa v nej nachádzať aj všetky bločky, faktúry, na dokumentoch hlavne zo zahraničia. U nás uvádza servis aj stav kilometrov a tým sa dá overiť či tento stav sedí s realitou na tachometri. Ak má auto minimálne 4 roky, tak už začne podliehať aj technickej kontrole a na týchto dokumentoch, nie síce v každej krajine, ale na Slovensku áno, sa uvádza aj stav kilometrov, pričom je tam EČV, VIN, ale aj pobočka kde bolo kontrolované. Takto sa dá ľahko zistiť stav kilometrov pri kontrole, ak tieto doklady k autu teda sú. Čiže si treba vyžiadať všetky bločky a faktúry, všetky protokoly o vykonaní emisnej a technickej kontrole z akejkoľvek krajiny, servisnú knižku, kúpno-predajnú zmluvu ktorú predajca uzavrel s predávajúcim predtým keď ho on kupoval. Tým sa dá zistiť aj to či je aktuálny majiteľ skutočne prvý majiteľ, ak to trebárs tvrdí. Tým ako tak zabránite, že ak je auto zo zahraničia ako dovoz, tak ten čo ho priviezol nestočil náhodou kilometre, alebo že auto nemalo už stočené kilometre pri jeho kúpe. Stočené kilometre napovedajú nie len o opotrebení vozidla, ale celkovo sa dá vydedukovať, že s autom nemusí byť všetko v poriadku. Takéto auto so stočenými kilometrami donúti človeka premýšľať, aké problémy na aute donútili predajcu simulovať nižší stav tachometra a dôležité je tento podvod odhaliť včas. Stránka technickej kontroly poskytuje prehľadný graf najazdených kilometrov počas jednotlivých technických kontrol, no údaje sú však iba orientačné, keďže sa aktualizujú iba každé dva roky. Ak vidíte podozrivo nízky nárast, nemusí to hneď znamenať, že kilometre boli stočené.

Treba si dávať pozor aj na rôzne internetové podvody a nikdy neposielajte nikomu peniaze dopredu, nie jeden človek takto došiel o svoje peniaze. O podvod sa jedná vtedy ak má vozidlo podozrivo nízku cenu, podozrivé fotky a popis v inzeráte. Pričom fotky sú vždy spravené tak, že nie je uvedená EČV, či VIN vozidla. Určite si treba vždy preklepnúť predajcu, či nie je podozrivý a nemá náhodou taktiež vymyslený kontakt na seba, ako je telefónne číslo či adresa a jedine čo funguje je jeho e-mailová adresa. Ak sa niekto naozaj dá na kúpu auta cez e-mail, tak by mal byť okamžite zbavený svojprávnosti a odovzdať OP aby nemohol ani voliť, lebo to môže spraviť skutočne len naivný človek. Ak sa už predsa len dáte na komunikáciu s predajcom len takouto formou cez e-mail, tak si dotyčný predajca bude vymýšľať, že je to trebárs lekár, alebo právnik aby vzbudil vo Vás pocit, že je dôveryhodná osoba. Môže mať vymyslenú webovú stránku aby vzbudzoval dôveru vo Vašich očiach. Pôjde mu od samého začiatku o to aby ste nepredpokladali, že je to niekto kto Vás chce ošmeknúť o peniaze. Zo začiatku bude reagovať na Váš dopyt lámavou slovenčinou cez Google Translate, no ďalšie jeho odpovede už môžu byť iba v angličtine. Že to je podvod Vám musí dôjsť ak do e-mailu bude uvádzať omáčku na ktorú ste sa ani nepýtali. Čiže svoj nejaký vymyslený životný príbeh, ako sa trebárs presťahoval a nemôže používať vozidlo kvôli pravej strane volantu, alebo sa rozviedol a jeho manželka ho chce ošklbať o všetky peniaze a majetok, poprípade že ide pracovať na ropnú plošinu, alebo nejaký iný nezmysel, ako pracoval v zahraničí a vracia sa späť domov, no nechce sa mu vláčiť auto so sebou. Súčasťou e-mailov sú aj rôzne oskenované dokumenty, ktoré sú buď falošne či kradnuté aby vzbudili dôveru férového predajcu. Ak nie ste stále presvedčený, že to nie je podvod tak nasleduje bod kedy podvodník dá ponuku, ktorá sa proste neodmieta. Ponúkne Vám, že na jeho náklady pošle vozidlo špedičnou firmou, dá Vám ho na pár dní vyskúšať či ho chcete a ak nie tak si ho na svoje náklady odvezie späť.

Podvodník začne skúšať novú fintu a chce od Vás menšiu zálohu za vozidlo, alebo za dopravu, aby bol aspoň trochu chránený, že to myslite s kúpou smrteľne vážne. Naivný ľudia to bez premýšľania pošlú a neskôr to riešia trebárs s bankou, ktorá s tým ale nikdy nič nemá a je to proste ich sprostosť, že sa takto nechali nachytať. Čiže v tomto momente Vám musí blikať červená kontrolka v hlave a ak nebliká, tak máte dosť veľký problém. Podvodník naďalej vytvára dôveru, keďže ráta s takýmto možným scenárom a bude Vás utvrdzovať v tom, že chápe Vaše obavy a že na prepravu použije nejakú renomovanú špedičnú firmu, ktorú mu odporučil nejaký dobrý známy či kamarát. Na podporu tejto úžasnej rozprávky vytvorí samozrejme aj podvodné webové stránky takejto špedičnej firmy (ktorá nemusí ani existovať), aby to vyzeralo čo najviac dôveryhodne. Následne napíše, že nechce hotovosť a že máte použiť trebárs Western Union. Na tej službe nie je nič zle ako takej, určite to môže byť dobrá služba, ak potrebuje človek peniaze na druhej strane sveta okamžite, ale dá sa na takéto niečo aj pekne zneužiť, keďže slúži na rýchle posielanie peňazí bez zbytočnej bankovej byrokracie. Ak tak spravíte, tak ste si v tom momente zakúpili najdrahšie fotografie nejakého črepu na svete :-) takže nebuďte naivný a nikdy za nič neplaťte neznámej osobe dopredu. Neverte na akékoľvek rozprávky, neexistuje žiadny mecenáš, čo by rozdával kvalitné auta za zlomkovú cenu, veď prečo by to niekto robil? Takže neverte všetkému čo Vám kto odpíše, tiež si nezabudnite pri každom inzeráte overiť predávajúceho aj keď to je firma. Zavolajte tam, opýtajte sa na dane vozidlo, dôležité je si prezrieť aj iné ponuky predávajúceho, ak teda nejaké má a či nesmrdia všetky rovnako ako ponuka na dané vozidlo, čo Vás zaujala. Žiadny predávajúci nepošle vozidlo niekam do tramtárie na vlastne náklady, to by bol prvotriedny idiot a ten čo mu na to skočí je ešte väčší idiot. Seriózny obchodník nemá problém auto podržať krátku dobu aj bez zaplatenia nejakej zálohy. Používajte zdravý sedliacky rozum a kritické myslenie. Vždy sa pýtajte prečo by toto niekto robil, čo z toho bude mať ak predáva čokoľvek tak lacno, nemusí sa to týkať len nejakého vozidla.

Ak potrebujete zistiť kontakt na majiteľa vozidla, tak to možné nie je nikde. Možno sú kadejaké služby, ktoré prehľadávajú internetové stránky s inzerátmi, čo by som chcel aj ja niekedy spraviť a daný prevádzkovateľ služby môže trebárs uchovávať aj nejaký telefonický kontakt ak bol uvedený v minulosti pri nejakom inzeráte vozidla, ktoré by ste chceli kúpiť. No to je jediný údaj, ku ktorému sa dá možno takto verejne dopracovať. Údaje o vlastníkovi vozidla má len dopravný inšpektorát, poisťovňa ktorá vozidlo poistila, poprípade leasingová spoločnosť ak na vozidlo poskytla leasing, resp. úver. Nikto z nich Vám údaje o vlastníkovi nikdy nedá, keďže sa jedná o osobný údaj. Ani na dopravnom inšpektoráte nepochodíte, lebo tieto údaje neposkytnú skrz toho, že sa jedná o osobný údaj. Ak sa stalo to, že niekto do Vás nabúral a ušiel, tak je to poistná udalosť a stačí ísť na stránku skp.sk, kde zadáte EČV číslo vozidla a tam zistíte číslo poistnej zmluvy, zistíte kto vozidlo poisťuje, číslo poistky a iné základné informácie. Následne zavoláte do svojej a do jeho poisťovne, kde zistíte ako postupovať ďalej. Ďalším dôvodom môže byť prípad ak sa jedna o možný trestný čin či priestupok, napr. ak na pumpe niekto natankoval a ušiel, tak vtedy treba volať políciu. Takže poistnú udalosť riešite s poisťovňou a nejaký priestupok, či trestný čin treba riešiť s políciou. V iných prípadoch sa zistiť majiteľa vozidla nedá.

Každé auto privezené na Slovensko musí prejsť aj kontrolou originality, kde sa skúma, že či niekto nezasahoval do konštrukcie vozidla a jeho identifikátorov. Pokiaľ chcete kúpiť auto priamo zo zahraničia, tak ideálnym riešením je overiť si predtým jeho históriu priamo v domovskej krajine. Najčastejšie sa dovážajú vozidlá z: Českej republiky, Belgicka, Holandska, Poľska, Rakúska, Talianska, či Nemecka. Online overenie vozidla by mal byť ako prvý krok pred kúpou vozidla z druhej ruky, lebo stočený stav tachometra vie nemilo prekvapiť a taktiež ak by bolo auto kradnuté. Najmä ak na tachometri svieti trebárs 40 000 km a technický stav vozidla tomu vôbec nezodpovedá. Kontrola originality odhalí najme falošné doklady, falošné čísla dokladov, či karosérie, zmenené VIN čísla, ale aj to či je auto kradnuté. Cieľom tejto kontroly je bojovať proti podvodom a kradnutiu vozidiel, ale aj odhalenie neoprávnených zásahov do vozidla, nelegálnu zmenu VIN čísla, zníženie stavu kilometrov apod. Kontrolou originality musia prejsť všetky dovezené vozidlá, no urobia ju aj na vlastnú žiadosť.

Pre tých čo by si chceli ísť po auto napr. do Nemecka, tak z Nemecka sa môže ísť len na vývozných červených značkách. Existujú aj žlté, no na žltých sa môže jazdiť len v rámci Nemecka. Treba si dávať pozor pri vybavovaní červených prevozných značiek, lebo mimo všetkých potrebných dokumentov treba aj splnomocnenie majiteľa vozidla aby dopravný inšpektorát v Nemecku vydal červené vývozne značky. Červené značky sú platné 30 dni aj s poistením, tiež netreba zabudnúť nalepiť na ne aj červenú plaketu. To len tak pre informáciu, čo som sa ani neviem kde už dozvedel. Ak ste sa teda už rozhodli kúpiť nejaké vozidlo z Nemecka a nemáte dostatok vedomostí o autách, zoberte radšej so sebou skúsenú osobu. Môže dosť pomôcť pri kontrole technického stavu vozidla a iných náležitostí, čo k tomu prislúchajú.

Nižšie sa nachádzajú teda vyššie spomenuté stránky o ktorých som sa ako vidím celkom rozpísal a je to taký celkový zoznam, kde sa oplatí vozidlo overiť.

VIN číslo: en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number, vpic.nhtsa.dot.gov / API, www.vincheck.cz, www.vindecoderz.com, www.autokelly.sk/page/dekodovani-vin-info

Register poverení na vykonanie exekúcie: obcan.justice.sk

Centrálny register exekúcií: www.cre.sk a www.cresk.sk

Notársky centrálny register záložných práv: www.notar.sk

Odcudzené motorové vozidlá: Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Canada, India, Lithuania, Slovenia, Taliansko, USA

Európska databáza kradnutých vozidiel: www.stolencars24.eu

Overenie technickej kontroly vozidla: www.testek.sk

Overenie emisnej kontroly motorového vozidla: www.seka.sk

Kontrola PZP podľa EČV: ws.skp.sk

Stav tachometru: www.zdruzenie-sova.sk

Zistenie VIN čísla na základe EČV: www.overeniestk.sk

Overenie auta zo zahraničia ešte pred samotným dovozom na Slovensko: Slovensko, Česká Republika, Belgicko, Holandsko, Poľsko, Rakúsko, Taliansko, Nemecko

Overenie kilometrov, dovoz zo zahraničia: www.overeniekm.sk

Overenie montáže LPG / CNG: www.datagas.sk

Kontrola originality: www.ko.sk

RPZV: Register prevádzkových záznamov vozidla (ODO-Pass): www.rpzv.sk

Elektronická servisná kniha: www.jiscd.sk

Slovenská leasingová databáza: www.registervozidiel.sk (zadáva sa tam posledných 6 čísel z VIN kódu)

Česke leasingová asociácia: www.clfa.cz

Porovnanie cien PZP: www.netfinancie.sk

Porovnanie cien havarijného poistenia: www.netfinancie.sk

Článok bol zobrazený 97920 krát a obsahuje 6931 slov
Pridané 5. decembra 2020